فهرست

گزارش اولین مرحله از دوره 14 روزه کارگاه جامع آموزشی مرور سیستماتیک و متاآنالیز

 

دوره جامع آموزشی مرور سیستماتیک ومتاآنالیز برای اولین بار از سوی پژوهشکده سلامت تحت نظر معاونت تحقیقات و فن­آوری دانشگاه علوم پزشکی بابل (با ثبت نام از تیم های 4 نفره کاری و تلفیقی از علوم بالینی، پایه و دانشجویان) ارایه شد.

 اولین روز از این دوره در تاریخ 24 بهمن 1396 با حضور جناب آقای دکتر کشتکار به  عنوان مدرس، اساتید محترم، محققین و دانشجویان گرامی برگزار و اهمیت این دوره  توسط جناب آقای دکتر قدیمی سرپرست معاونت تحقیقات وفن آوری در ابتدای برنامه  بیان گردید.

 

جناب آقای دکتر کشتکار در این سه روز به بیان موارد ذیل پرداختند:

1. تعریف مطالعات پژوهشی ثانویه و مقایسه آن با مطالعات پژوهشی اولیه

2. تعریف و مقایسه مطالعات مروری در مقابل مطالعات مرور سیستماتیک

3. تاریخچه، اهداف و کاربردهای مطالعات مرور سیستماتیک

4. آشنایی با موسسات بین‏ المللی فعال در زمینه مطالعات مرور سیستماتیک (موسسه کاکرین، موسسه جوانا بریگز، موسسه کمپل)

5. طبقه بندی مطالعات مرور سیستماتیک

6. آشنایی با ساختار یک مقاله و پروتکول مرور سیستماتیک و متاآنالیز (به تفکیک کاکرینی و غیرکاکرینی)

7. آشنایی با استاندارد/ راهنمای PRISMA (راهنمای نگارش مقالات مرور سیستماتیک/ متاآنالیز) 

8. جستجوی مقدماتی (preliminary search)

9. پیشنهاد اولیه عنوان و فرموله کردن سوال با تکنیک PICO-S یا تکنیکهای دیگر

10. آشنایی با فرایند ثبت پروتکولهای مرور سیستماتیک و اهیت و ضرورت ثبت و چگونگی انجام آن

11. چارچوب و اجزاء پروتکول و ورژنهای مختلف پروتکول مرور سیستماتیک و چگونگی نگارش آن در انواع مرورهای سیستماتیک

 

در پایان این مرحله مقرر گردید هر یک از گروه های شرکت کننده پس از سرچ مقدماتی ، ضمن نهایی نمودن عنوان بخش" زمینه " از پروتکول را تدوین نمایند.

 

اولین مرحله از دوره 14 روزه کارگاه جامع آموزشی مرور سیستماتیک و متاآنالیز با استقبال کم نظیر اساتید، محققین و دانشجویان درسالن امام علی(ع) دانشگاه برگزار گردید.

 

جلسات بعدی این دوره آموزشی مورخ ۸ الی ۹ و ۲۳ الی ۲۴ اسفندماه برگزار خواهد شد  و شرکت کنندگان تا چاپ مقاله مربوطه از حمایت مشاوره ای معاونت تحقیقات و دکتر کشتکار برخوردار خواهند بود امید است با همیاری و مشارکت جدی محققین دانشگاه بعنوان یک الگوی موفق در کشور در آموزش این مطالعات باشد.